(AHLAN WASAHLAN... )
widgets

Tuesday, February 23, 2010

PENAMPILAN MUSLIMAH SEJATI



Apakah yang menentukan imej atau keperibadian seseorang? Ada yang mengatakan cara berpakaian dan bergaul dengan orang lain mencerminkan keperibadian seseorang. Dan ramai juga yang menyatakan penampilan diri lah yang akan menyerlahkan kepribadian seseorang. Jadi sebagai seorang wanita Islam bagaimanakah penampilan diri yang sepatutnya bagi menyerlahkan kepribadian seorang muslimah sejati?
Ustazah Siti Nor Bahyah dalam satu ceramahnya berkata, 4"P" mesti ada dalam diri seorang muslimah untuk menampilkan diri sebagai muslimah solehah yang berktrampilan. 4"P" tersebut ialah:-
1. PAKAIAN - Wanita solehah mesti menutup aurat sebagaimana yang digariskan oleh syariat. Dan pakaian yang dipakai juga hendaklah sesuai, tidak jarang da tidak ketat hingga boleh menampakkan lekuk2 badan.
2. PENAMPILAN - Sentiasa menampilkan diri sebagai sebagai wanita Islam walau di mana pun berada. Sentiasa tunjukkan imej wanita Islam yang tahu menjaga maruah diri.
3. PERCAKAPAN - Percakapan dan tutur kata yang lembut dan bersopan hendaklah sentiasa diamalkan. (Bercakap hanya untuk perkara yang perlu sahaja, jangan membiasakan diri bercakap hal-hal yang remeh dan yang tidak membawa manfaat kepada diri sendiri dan orang2 lain. Kawal diri daripada terlibat dalam "sesi" mengumpat dan memfitnah orang lain.)
4. PERBUATAN - Menjaga perbuatan dan tingkah laku pada setiap masa. Menjaga pandangan - Menundukkan pandangan pada hal-hal yang boleh membawa kemungkaran.

No comments:

Post a Comment